Agnez skrev:Jag kan ju bara upplysa alla som förespråkar sniglar/snäckor...eller vad man väljer att kalla dom...efter ett tag blir man tokig på dessa små gynnare. Höll på i närmare ett år att bli av med mina i ett 100 liters. Plockade, plockade och åter plockade vid vattenbyte var fjortonde dag och oftast 50-70 stycken varje gång. Prövade sen att plocka så fort jag såg en endaste lite snigel och tyckte det verkade lovande ett tag men kännde att jag inte riktigt börjae tycka det var så kul med detta akvarie längre, man var mest irriterad på det j-a snigelplockandet hela tiden. Man kan nästan säga att jag slutade att se fiskarna, det enda jag såg var sniiiiiiglaaaarrr. Trots att jag vet att mitt kar egentligen är för litet så köpta jag två praktbotior (ska inom en överskådlig framtid köpa större kar) och kan ärligt säga att jag inte haft problemet sedan dess.
Dessa jobbigasniglar/snäckor!! Jag fick växter från en bekant till mitt nya 110 liters akvarium för ett par, tre år sedan och sen var domen fälld i princip. Jág höll på i månader för att försöka skölja bort dem från växterna, glaset, allt! Blev därefter tipsad att inhandla en liten rackare som var duktig på att hålla rent från dem, har ingen aning om vad det var för något, och därefter hade jag inte heller några som helst problem. Men fy tusan säger jag bara.... Jag vet vilket helvete du hade :P