En uppdatering:

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har haft 70% bortfall bland svarta neoner och 75% bortfall bland kardinaltetrorna. [xx(] De tre kvarvarande svarta neonerna ser pigga och bra ut i dagsläget. [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Såg bara 5 kardinaltetror nu när jag gav fiskarna lite nauplier och av dessa var det fyra som aktivt jagade nauplier med de andra fiskarna.[/FONT][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][FONT=Times New Roman][/FONT][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Mina vattenvärden är helt ok. Rödhuvudena, ottosarna, coryna, kakaduorna, endlerserna mår kanon och ser jättefina ut.

Jag börjar få bilden klarare för mig, tror jag.

[FONT=Times New Roman]Jag är övertygad i dagsläget att detta faktiskt är neonsjukan (trots att kardinaltetrorna som dött inte tappat färg) och att den sannolikt kom med den kardinaltetran som var med i den batch jag köpte 19 juli. Den som hade en vit fläck vid ryggfenans bas och som jag lyckades plocka bort dagen efter. Eftersom tetrorna kom från samma tank i affären var givetvis även de andra tetrorna kontaminerade även om de just då verkade friska.[/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman]Den endlershona som dog var nog medtagen av att ha fött yngel i pyttekaret och jag borde inte flyttat henne till stora karet timmarna efter att hon fött, utan låtit henne gå kvar med ynglen ett antal dagar tills hon återhämtat sig. I det tillstånd hon var har hon troligen dragit på sig sjukdomen hon annars inte hade fått om hon varit i god kondis. Mitt fel helt och hållet![:-4]

[FONT=Times New Roman]Ragnbågshanen kan mycket väl ha dött av sviterna efter att kakaduahanen varit på honom.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Eftersom fiskarna fått svälta i några dagar blev det tumult i karet när de nu fick lite nauplier i förmiddags. I villervallan kom även kakaduahonan ut ur sin grotta för att kolla vad allt ståhej handlade om, och då passade rödhuvudstimmet på och for som oljade blixtar in i hennes grotta och länsade det hon så omsorgsfullt vaktat därinne hittills. Suck.[:(!] Fattar inte att så många rödmunnar ryms i en så liten grotta samtidigt.:confused:[/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Jag har nu accepterat tanken på att sannolikt förlora alla svarta neoner och kardinaler i mitt kar.[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Min fråga nu är följande:[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Vågar jag överhuvudtaget ha svarta neoner och kardinaltetror i stora karet framöver?[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Om ja, hur länge bör jag vänta innan jag köper nya?[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Om nej, vilken stimfisk skulle jag kunna ha i stället?[/FONT]
[/FONT][/FONT][/FONT][/SIZE][/FONT]