jegt skrev:
Jag kommer beställa ett helt nytt kar och borra det. 1-2 hål för avrinning och 1 hål för retur tror jag. Siktar på en sump på runt 100l. Eftersom det inte är själv filtreringen jag är ute efter så funderar jag på att ha bara en kammare avdelad med filtermatta bara. För säkerheten så kan jag ju inte ha hela sumpen full normalt men min tanke är att kunna göra (små) automatiska vattenbyten ett par gånger i veckan eller varje dag genom att köra en pump en viss tid och/eller styrd av nivåvakt för att pumpa ur vatten ur pumpen och sen motsvarande för att pumpa i. Kommer nog montera ytavrinning på själva sumpen också som leder till avloppet, för säkerhets skull.
Om du bygger ett hamburgerfilter i varje hörn med en 50x30cm matta som är 5cm tjock och sätter en pump som ger 1000L/tim bakom varje matta så får du ett av de bästa och billigaste biologiska filter du kan ha;) Då kommer vattnet passera filtret (velocitet) med en hastighet av ca. 11,11 cm/minut (mellan 5-15 cm/minut är det optimala för att nitrifikationen ska fungera till 100%)! Det finns en formel man kan använda för att räkna ut storlek på matta (cm2) vs pumpkapacitet för att få rätt filtrering:) (50L/min x 1000 / 1500 = 11,11cm/min)

50L/min=1000L/tim
50x30cm=1500cm2