I fredags fick jag produkterna från tyskland. Leveransen från us-aquaristikshop.com gick väldigt bra och jag fick paketet ca tre dagar efter beställningen.
Vad jag kan se verkar allting vara av god kvalitet och det var proffsigt monterat. Som nämnt tidigare kommer det bara med manualer (eller papper snarare) på tyska. Dessa är klart läsbara om man bara har lite tyskakunskaper och slår upp vissa ord.
Har tyvärr inte kunnat köra systemet ännu av en enda anledning; adaptern passade inte riktigt på regulatorn.
Regulatorn har en tapp där den ska ansluta till koldioxidflaskan med en platt ppackning. Denna pressas mot flaskan med tryck av en stor mutter som sitter på röret till regulatorn. Problemet är att tappen inte går in i adaptern tillräckligt djupt för att det hela ska sluta tätt, vilket beror på att adaptern är gängad på insidan. Se bild, det hela är svårt att förklara med ord.
Så häs ser kopplingen ut
Så här nära är det att det passar
En kollega till mig har en mindre mekanisk verkstad i sin källare, så han kommer att hjälpa mig att borra bort gängorna på insidan. Då kommer allt förhoppningsvis att passa!
I helgen har jag monterat backventil, droppräknare och diffusor, allt i glas. Backventil och droppräknare är från Aquatic-Nature, diffusorn är en no name, som var mycket billigare än Aquatic-Natures, 99kr ist för 399kr! Men om den är kass köper jag nog en dyr ändå. Dessvärre fick jag bara tag på svart koldioxidsäker slang, så jag kanske byter senare. Den var stenhård och hela monteringen kändes omöjlig först. Men efter mycket hett vatten, lite tänger och mycket pill så var allt på plats.
Ett tips är att doppa slangen i kokhett vatten och sedan töja ut slangen med en tång. Det kan hända att man måste doppa, töja, doppa, töja några gånger. Efter varje grej är monterad kan det vara idé att kyla av slangen med kallt vatten för att den ska bli riktigt hård igen.
Jag bifogar bilder när systemet är "uppe".
Vänliga hälsningar,
Max