Katharina skrev:Jag tror inte att det är så farligt.. Det är mer ett symtom på en obalans.. Dammsug lite extra och håll ett öga på roten. Vad har det varit för problem med den?? Kan det vara den som ruttnar??? Svavel är ju en förruttnelse-gas om jag har kemin rätt här.. :D Kanske ska du byta ut den???
Det var en större rot jag hade i tidigare. Den blev slemmig och äckligt att ta på. Åkte bort och sedan minskade nitrat värden i kare (?). Jag vågade inte ha mer såna i akvarium tills jag fått ett par ancistrus-malar. Men jag har två små rötter i fall...:p
Katharina skrev:
Annars, om det är i gruset, så tror jag inte att du behöver oroa dig utan bara försöka hitta orsaken...
Har du tillräcklig cirkulation i karet, är det syrefattigt på botten???
Har du sprutt på ytan???
Hur varmt??
- Det är stenar ej sand på botten.
- Yttan får vågor så det är inget fel på sptuttet (har gjort rent ytterfilter innan sommaren).
- Inga dödsfall och temperaturen har sjunkit ner tillbaka till 26 på dagen. Under de varmasta dagarna var det nästan 30 grader och då var det åtgärder mha frusna flaskor.
- Jag vet inte hur det är på botten...just nu är det knappt några växter som rör sig där..kan det vara problem? Kan man kontrollera syresättningen?