Anna_mvb skrev:Det var en större rot jag hade i tidigare. Den blev slemmig och äckligt att ta på. Åkte bort och sedan minskade nitrat värden i kare (?). Jag vågade inte ha mer såna i akvarium tills jag fått ett par ancistrus-malar. Men jag har två små rötter i fall...:p
- Det är stenar ej sand på botten.
- Yttan får vågor så det är inget fel på sptuttet (har gjort rent ytterfilter innan sommaren).
- Inga dödsfall och temperaturen har sjunkit ner tillbaka till 26 på dagen. Under de varmasta dagarna var det nästan 30 grader och då var det åtgärder mha frusna flaskor.
- Jag vet inte hur det är på botten...just nu är det knappt några växter som rör sig där..kan det vara problem? Kan man kontrollera syresättningen?
Nej, men det har varit disskusioner här bland dem som har sand att det kan bli svavelfickor i sanden pga att vattnet inte cirkulerar där. Jag bara berättade det för att du ska förstå lite vad jag menar, vad jag har läst här på Zoopet.
Jag tror inte att du behöver oroa dig om inte roten blir slemmig lr börjar lukta illa.. Du kan gärna kolla nitratvärden och gå igenom botten och dammsuga. Flytta undan inredningen och dammsug 1/4 av botten per vecka så det får en genomgång om det har blivit mycket smuts där... Men flytta inte på växterna, man kan ta hela rotsystemet och rucka på det lite försiktigt...;)
Men som sagt, jag tror inte att du behöver oroa dig eller göra något speciellt.. ;)