Åter dax för uppdatering, bättre sent än aldrig

har haft fullt upp med så mycket annat att jag inte haft ork eller tid att hänga här på forumet.

Mina markeringar på skalen försvann på vissa individer, har inte helt hundraprocentig koll på vilka som är vilka i mina olika testgrupper.

Men så här är det fram till nu:

1) Av en liten grupp som vilade i 3-4 plusgrader dog 7 av 12 under vilan. 2 dog strax efter de vaknade upp, de resterande 3 lever men har inte börjat växa ordentligt, de ökar sakta i aktivitet och matintag, verkar som de behöver ett tag för att återhämta sig eller så är de så försvagade att de inte kommer att klara sig länge till.

2) Har haft tre testgrupper i ett svalt skåp där temperaturen legat mellan 10-17 grader. Några vilade torrt, några vilade i burk där de kunnde välja om de ville vara i lite vatten eller heltorra på land och sista gruppen som fick vara i burk med fuktigt material ( i det här fallet vermeculit blandat med grovkornig sand). Samtliga som var heltorra klarade sig bra men jag avbröt deras vila när jag såg att de började kämpa efter mer fukt. De har vuxit på sig bra efter vilan. De som var i fuktig vermeculit grävde ner sig till botten av burken och sov som små stockar och vaknade inte till liv förrän jag tvingade upp dem. De går på raketbrönsle verkar det som, äter som hästar och skiter därefter, växer i rätt kraftig takt. Sista gruppen som fick välja utvecklar sig ungefär som de som bodde i vermeculiten, men under vilan var de inte helt stilla utan vandrade runt lite då och då, trivdes bäst i gränsskiktet mellan vatten och torra land, visserligen låg de ibland helt ivatten och helt på land men för det mesta i fuktskiktet.

Slutsatsen jag hitintills törs dra om vilorum så är det att fuktig vermeculit är bäst, eller i alla fall så verkar snäckorna kunna vila hur länge som helst då och är helt inaktiva.

3) Kontrollgrupp A och B som bodde kvar i olika akvarier har varit svårare att kontrollera. A-gruppen har levt under konstanta temperaturer och verkar må bra, några har försvunnit spårlöst (Döda skulle jag tro) några har vuxit sig rätt stora och andra är rätt små fortfarande trots samma ålder. Har sett att en del försvunnit ett par dagar för att senare återkomma, i vissa fall har jag sett dem nedgrävda och i andra fall vet jag inte var de varit. Verkar som en del individer behövt vila medan andra klarat sig att hålla sig vakna. B-gruppen har haft temperaturskillnader mellan dag och natt (18-25 grader som mest) och årstidskillnad på en 5 grader mellan "sommar" och "vinter". Genomsnittlig sommartemperatur natt till dag har varit 22-25 grader och vinter 18-22 grader, nåpgon gång har temperatur fallit till 16 grader vid enstaka tillfälle. Här är det en större likformighet i tillväxt och aktivitet, alla är rätt jämnstora och aktiva samtidigt och mindre aktiva samtidigt, en stor skillnad mot konstant temperatur.

Jämför jag kontrollgrupperna med de som vilat i separata burkar ser jag följande. Vermeculitsovarna hamnade långt efter i tillväxt av naturliga skäl eftersom de inte ätit och varit aktiva, men så fort de vaknat så har de i gengälld varit mer glupsk än kontrollgrupperna och har efter drygt två månader i stort sett återhämtat allt de förlorade på att vila och har även gått om lite granna sina kompisar. Törs inte dra några stora slutsatser men en del av de i vermeculiten har vuxit bättre och snabbarae och blivit större än de i kontrollgrupperna.

Sen var det det här med livslängd. De i konstant temperatur har börjat dö undan för undan av ålderskäl, de med varierande temperatur i akvariet börjar åldras de med, men inte lika mycket, de är fortfarande väldigt produktiva när det gäller att lägga rom. De som vilat i burkar har bara några kommit upp i produktiv äggläggning.

Slutsats jag drar är att jag har större glädje under längre tid om snäckorna får vila lite, annars lever de på expressfart och dör rätt snabbt av åldersskäl. Vidare får jag njuta av lite större snäckor än de som lever i konstanta miljöer.

Ska väl påpeka att detta är inte några slutgiltiga resultat, finns många felkällor och statistiska volter i resultatet, men tendensen kan skänjas i alla fall även om jag inte vetenskapligt kan slå fast att så är fallet just nu.