Sedan många år har man ju läst om denna svarta änka som i Sverige av och till har påträffats antingen i banankartonger eller i importerade bilar. Och genast skickas polisens insatsstyrka till angrepp mot denna lilla elaking, såsom att det handlade om internationell terroristbekämpning...
Det hela är aningen komiskt tycker jag. I USA och Kanada har de levt med spindeln länge, och det har där inte lett till en nationell katastrof. Men i Sverige framställs det som att det det kommer att innebära det.
Svarta änkan har ofta framställts som att den är en av de absolut farligaste spindlarna trots att det finns flertalet mycket farligare spindlar och att dödsfall är extremt ovanliga, vad jag förstår nästan lika ovanliga som dödsfall efter getingstick.
Med tanke på att både norra USA och Kanada har ett klimat som är likt Sveriges så är det inte konstigt att den etableras här. Säkert har den varit etablerad i södra Sverige sedan decennier utan att vi vetat om det. Den är inte aggressiv och det kanske är orsaken till att vi inte vetat det. Kanske en och annan insjukning har varit ett bett av en svart änka och man trott att det berott på något annat?
Ska jag säga som det är så är jag nog mer rädd för att bli stucken av en bålgeting än biten av en svart änka...