Har varit i USA några ggr, besökt Kalifornien ett par ggr, bilat lite i Nevada och Arizona, ett par dagar i New York och ett besök på Hawaii. Jag får väl hålla med om maten. Mycket fett, flottigt och friterat, eller, det är i alla fall det som är enklast att få tag i på små matställen. Sedan finns det så klart "ordentlig" mat också. Franchisekedjor med olika inriktningar finns i överflöd. Hawaii var lite annorlunda, mycket frukt och juice. Och blommor!

Amerikanerna är oftast trevliga och ganska pratsamma. Arbetslivet verkar väldigt segregerat, jag har nog aldrig sett en vit städare på hotellen. Naturen är stooor! Horisonten är jättelångt borta, särkilt Arizona var riktigt maffigt, av de ställen jag var på. Har varit i västra USA på sommaren, gräsligt varmt ute, förstår verkligen behovet av luftkonditionering! "Alla" har enorma SUV:ar.

Men det jag tänkte på mest var nog hur bekant USA känns, fast man aldrig varit där. Många saker, t ex de gula skolbussarna, vägskyltarna, godissorter, affärskedjor och byggnader har man sett så många ggr på tv och bilder. Det är ju film-land! Första gången jag var där kände jag igen mig på ett sätt jag aldrig gjort i andra länder, kände mig mer hemma på något sätt, samtidigt som jag upptäckte nya främmande saker. En underlig känsla.