Kramfors skrev:
Om hundar är som ägarna gör de till varför måste en ägare som hade två Rottweiler avliva den ena hunden när de fick barbarn.

Han litade inte på den.

Naturligtvis är alla hundar olika som individer, precis som människan är.
Alla har en egen personlighet, och alla har olika förutsättningar att utvecklas.
Det är vi i egenskap som hundens flockledare som måste se till att hunden blir uppfostrad som den ska.
Det kan krävas 10 helt olika typer av uppfostran till 10 hundar, men resultatet kan alltid bli det samma!
Det finns inga omöjliga hundar!! Det är bara olika svårt att få dem dit.
Och även om alla 10 hundar är fostrade till samma position, så kommer de såklart att ha 10 olika personligheter, men de blir som man gör dem till, som sagt.

Det är inte rottweilern i sig som är farlig! Men det är en stark hund, och starka hundar bör inte ägas av felaktiga personer! Spelar ingen roll om man är FYSISKT stark, det handlar om kunskap!
Min kompis hade en Rottiskille på 60 kilo, och hon är själv 158 cm lång, och väger 49 kilo. Inga problem, då han var "calm and submissive" hela tiden tack vare hennes uppfostran.

(Jag vet att det är ett supergammalt inlägg, men jag tycker ämnet är lika aktuellt...)