starcastle skrev:Puh, lång tråd;)
Men efter att ha tagit mig igenom den och tittat på diverse länkar och bilder så vet jag att jag har "fancy guppies" i alla fall:D
Köpte dom bara för att dom var så vackra att jag inte kunde motstå. Skulle bara ha räkor o snäckor egentligen så nu blev det ett extra 70 liters kar för guppies också. Är man fast i träsket så är man och det är ruskigt vad snabbt man blir beroende!
Har nu 8 st, alla är olika i färg och olika form på stjärtfenor.
Har läst nånstans att levandefödare bör ha 3 honor per hane. Med 8 hanar blir det 24 honor ... Känns lite mycket.
Om nu en guppy bara blir 1-2 år så tycks det mig som att jag borde ha honor så att jag kan få fler av dessa underbara varelser. Om dom nu får föda fritt i karet så blir det inte så många antar jag, men jag kanske kan fortsätta ha vackra guppy utan att behöva jaga i affärer på stan när nuvarande generation tar slut.
Men ... hur många honor behöver jag ha till 8 hanar?
Eller rättare sagt, hur många måste jag ha för att inte 8 hanar ska stressa ihjäl dom?
I ett 73 liters kar ... Om det alls går i ett 73 liters kar?
Den där regeln med 2-3 honor per hane kan man ta med en nypa salt tycker jag, har man plats så ok, men för din del så kan det nog funka med 5-6 honor till att börja med, hanarna kommer ändå delvis ha fullt upp med att jaga (undan) varandra när honorna kommer in i akvariet. :D
De kommer alltså inte "ha tid" att stressa honorna särskilt mycket, se till att det finns gott om gömställen(små grottor, rötter mm) och växter så kommer honorna kunna sticka undan och vila upp sig då och då.:)
När sedan ynglen kommer så jämnar fördelningen ut sig och så småningom kommer du säkert ha 50% av vardera könet, med vissa variationer över tid.
Tänk på att kontirnuerligt PLOCKA BORT de guppy som av någon anledning inte utvecklas riktigt, klena individer skall inte föröka sig! Då kommer din guppygrupp hålla sig frisk LÄNGE, även om det inte skadar att då och då tillföra nya individer om man hittar nå´t kul! Tro dock inte att du kommer se speciellt många av de ursprungliga sorterna efter ett tag, när man har en sådan blandad grupp så klyvs färger och fenanlag ut till nya varianter vartefter de parar sig, och i varje ny generation kommer du se nya färg och fenkombinationer. Men detta är bara kul och spännande tycker jag, dyker det upp nåt du inte gillar får du helt enkelt "gallra" bort dessa individer så försvinner den varianten så småningom.
Vill du däremot ge dig in på "specialodling" på lite högre nivå så småningom så skall man göra på lite andra sätt, man behöver många akvarier och tid för att bedriva proffsodling....vill du veta mer om detta så kan du höra av dig.