Katharina skrev:

Faktum är att "Dogwisperer" hävdar att det inte är så om det är en stark flockledare. Då fattar den alla beslut. T ex tog han med en pytteliten kattunge in i sin hundgård. (Kattungen var så liten att den inte hade vett att bli rädd eller var mycket hundvan, kan jag tillägga till dig som älskar katter Micke). Hundarna var jätteintresserade men vågade inte ens trycka nosen mot katten och han sa att så länge han håller i kattungen är det ingen fara men om den lämnar hans "sfär/aura" så råkar den illa ut... Spännande...

Men det är klart, är ägaren full eller på annat sätt otillräknelig så kan ju hunden ta egna initiativ. Det är ju meningen att en hund ska göra det, det har ju räddat många människoliv när hunden hämtar hjälp t ex.

Men snälla, du kan ju inte jämställa en hund med en bil. Även om flockledaren är stark så kan hunden fortfarande göra vad den vill för den har ju ALLTID en egen vilja. Men visst, finns ju de som kör på gamla skolan med sina hundar och då är de så rädda så att de inte VÅGAR göra annat. Du kan ju inte hindra en skotträdd hund från att sticka iväg om du inte har den i koppel och tvingar den stanna. Hundar har ju spontana reaktioner. Inte direkt så att en bil skulle fatta beslutet att backa ut från uppfarten själv. Även om man tävlar/tränar med sin hund, så går det väl inte alltid 100% bra. Kan ju va småsaker som distraherar.
Men visst, beror väl på träningssätt. Men när jag tränar med min hund så vill jag att han ska lyda för att han tycker det är roligt, jag vill inte ha en hund som inte vågar göra annat för att då får den ett kok stryk.