Coplins skrev:
47 liter eget akvarium. :p Inte sjutton vill jag ha dem i någon skruttig kasse. ;) Däremot håller jag på att starta upp ett 300 liters till mina guppies och då överväger jag om de inte ska få gå fritt med de vuxna istället. Visst finns det en liten chans att några blir uppätna men med ett såpass stort akvarium har jag plats med mycket gömställen och ändå få mycket fri simyta över. I den takten ynglena växer nu är de största snart stora nog för att jag inte ska bli nervös om de går med de vuxna.

Lite frågor dock;

1. Hur/när ser man vilket kön ett yngel har? Mina två äldsta är jag säker på är honor. De börjar se ut som klassiska honor i alla fall. Men bland de två andra kullarna jag har är jag inte lika säker på vad jag ska titta efter.

2. När det gäller form på stjärtfenan tex. Hanarna kan ju ha lite speciellare form. När börjar man se sånt? Det vore ju trist om man misstog ändrad stjärtfeneform för sjukdom när det inte är det eller tvärtom tro att allt är i sin ordning när det inte är det. Var det här jag läste att det första sättet att se att en hane är hane är på gonopodium eller vad det nu heter. När syns den?

Jag ställde ungefär samma frågor i en djuraffär och mannen som jobbade där svarade "man ser lätt vilka yngel som är honor och hanar" och sen pekade han på vad jag skulle kalla "små vuxna" som hade färgat ut helt redan. [:o] På frågan hur lång tid det tog innan de nådde den storleken kliade han sig i huvudet och svarade "Umm..." så jag avslutade genast min lilla frågestund. Om man inte vet bör man svara "jag vet inte" tycker jag. :(

3. Vad jag egentligen skulle vilja hitta är nån sida med foto och lite beskrivning på guppyyngels utveckling vecka för vecka, både hona och hane. Skulle vara så lätt då när man visste vad man ska titta efter, även för att försöka lista ut vilka yngel som är i vilken ålder med tanke på att alla kullar går i samma kar hos mig.

1. Denna frågan svarade jag på innan ;) Kopierade det hit :D
Hur fort yngel växer beror på vattenkvalité, mat och storlek på akvarium.
Med ett något tränat öga kan man urskilja honor från hanar redan efter några veckor (ca. 3veckor) Mata så de blir tjocka och se sen vilka som har den svarta dräktighetsfläcken bak på magen. De som har det är honor.
Färgen börjar oftast synas på stjärtfenan redan efter ett par veckor men det dröjer ganska länge ( ett par månader) innan färgen på kroppen börjar synas.

2. Skulle Guppyna drabbas av någon sjukdom som drabbar fenorna skulle du förmodligen märka det ganska snabbt. Du ska inte oroa dig för det. Vet dock inte när de olika varianterna börjar synas men det borde väl vara efter ett par månader ungefär samtidigt som gonopodium bildas. Brukar ske efter ca. 2-3 månader.
Detta är inte det första sättet att se om vilket kön det är. Läs nr.1 :)

3. Att följa Guppyyngel vecka för vecka för att jämföra med sina egna yngel är ganska lönlöst. Guppy växer i olika takt beroende på storlek på akvarium, vattenkvalité och tillgång till bra/varierad kost.