Limmet skrev:
Tack för svaret!

Bra information. Ja jag tror på en ganska naken inredning med bara trohepus och kanske någon snäcklekare... borde bli ursnyggt. Lutar åt att jag satsar på det...

Du har ingen aning om hur stora troffe-ynglen är vid spott? Tror du typ Multisar/brevisar kan äta upp dem?

Troffeynglen är "normal"-stora, eller små... som för ciklider i allmänhet, i den storleken, alltså lätt ätbara för andra fiskar.
Snäcklekare håller sig oftast i sitt område bland snäckorna och troffarna släpper ut sina yngel bland stenar, skrevor o.s.v.
Har man nu en sådan fiskbesättning kan jag tänka mig att en hel del troffeyngel klarar sig galant.
I mitt kar, där det fullkomligt vimlar av jaktsugna och yngelhungriga Jullar och Gracilisar i varenda stenskreva har nog inte så många, om ens några, troffeyngel någon större chans att bli så gamla.

Jag hade faktiskt tänkt att ha några Compressiceps ändå, efter omgörningen - dom är sketafräna tycker jag!

Edit; här är en fin snutt på en T. duboisi med yngel. Dessa är faktiskt ganska så stora och jag tror hon har gått med dessa en tid. En sak man kanske skall kolla upp lite mer noggrannt är den faktiska yngelstorleken vid första spotten - det vore intressant att veta exakt hur stora ynglen är precis när de släpps för första gången - Jag har ju inte haft troffar förut så jag blir lite osäker....