En liten uppdatering och utvärdering.
Sedan första inlägget i denna tråd för två månader sedan har hanen i princip ständigt haft rom att vakta. Han har varit romfri i max ett par dagar under denna tiden. Det är två honor i karet som lägger rom om vart annat. Ibland lägger de ny rom på de bladet som hanen redan sitter och vaktar rom på. Så det är ofta ägg i två olika utvecklingsstadier på samma blad. All rom blir dock befruktad som den ska av hanen.

Just nu sitter hanen på ett svärdsplanteblad och fläktar kull nummer åtta(!).

Från första kullen är det bara en överlevare. Den är dock 5-6 cm stor och har börjat få fina stjärtspröt, så det är kul!

I början var det väldigt dålig överlevnad bland ynglena. Sedan kull 5 har jag dock använt en nätkasse i akvariet som dessutom får ökad vattengenomströmning via en slang från en fluval 1. Ynglena har ständig tillgång till mat i form av spetskål, squash eller annan grönsak. Därtill en hel del blad och dylikt från växter som förhoppningsvis har en viss algfilm på sig. Denna taktik för mig varit överlägset bäst och nästan alla yngel har överlevt sedan denna taktik införts. Så min rekommendation till andra med Sturisoma-yngel är att köra på yngelkasse eller dylikt och ge ynglen ständig tillgång till grönsaker.
De yngel som lämnats i akvariet har försvunnit. Uppätna eller ihjälsvultna....