c90368 skrev:När filmen togs var det ett 404 Fluval ytterfilter och en cirk. pump på 1000l/h som pumpade allt i CO2 diffusorn. Enligt min åsikt fungerar det bra eftersom det är så mycket växter som hjälper till med reningen.
Har numera lagt till ett innerfilter som pumpar 1400l/h (gillar inte Discusen), men det är för den planerade flytten. Innerfiltret och även ytterfiltret ska flyttas till det nystartade 540 karet och ett Ehiem filter ska in istället.
Jag byter 30-40% varje vecka, med betoning på VARJE vecka, inget fusk!
Har haft en temp på min 29,4 innan jag skaffade Skalarerna. Men de verkade lite andfådda så jag sänkte till min till 28,5 vilket medförde att de "hittade" andan igen. Kan bero på att de var nyinflyttade att de inte gillade den högre tempen. Planerar att höja tempen till min 29,5 efter flytten till 540 karet igen.
Min temp innebär natttemp, vilket innebär minst +1 grad på kvällen.
aha, det kan va därför mina Altum flämta ibland, 2 st har nämligen precis haft svamp så jag har kört på ca 30grader, men trodde att cirkulation va för dålig, körde då med AC 70 som då gick på 1000L/h å en cirkl pump på 650L/H kanske skulle funka att byta ena AC70n mot den lilla pumpen igen å dra på den andra 70ian på 1500L/H igen.. man lär sig alltid nått, å tack för ditt utförliga svar...