Har läst lite om att göra sitt eget fiskfoder och det verkar oftast rekommenderas en blandning av räkor och gröna ärtor.

Finns det någon anledning till att man väljer just gröna ärtor? istället för tex broccoli?

Broccoli eller brysselkål skullle säkert funka, men jag använder gröna ärtor pga hög proteinhalt.

Eller är ärtor näringsmässigt det närmsta man kan komma vad en fisk behöver, om man tvingas välja bara en sak?

Jag tror ärligt talat inte det spelar någon roll. Huvuddelen av de faktiska näringsämnena (omega3, vitaminer, astaxantin...) skall komma från räkorna, medan grönsaken har som huvuduppgift att tillföra fiber för växtätarnas tarmar - och att sänka den totala näringshalten.

Finns det att läsa någonstans vad fiskarna behöver för näringsämnen? (och procentuellt hur mycket av varje)

Ohja, det är ganska välutrett framförallt för arter som odlas, som lax och tilapia.
En skillnad där är vad man avser med optimalt. Optimalt i en fiskodling innebär att fisken så snabbt som möjligt når slaktbar storlek; i ett akvarium innebär optimalt att man vill ha lång livslängd, normal kroppsform, och regelbunden lek.
Räkor innehåller ju en del dioxin

Allting innehåller "en del dioxin", men jag har svårt att tro på att nordhavsräka innehåller större mängder än t.ex. älg eller abborre. Tigerräka (Penaeus sp.) som odlas i stor skala i tropikerna innehåller ofta en hel del otrevligheter, men den används normalt sett inte för att göra räkmix.

"Spirulina lyfter fram fiskarnas naturliga röda färger"

Så om man inte har röda fiskar är det ganska onödigt? finns det inga ämnen som påverkar andra färger?

Citatet är fel. Spirulina innehåller karotenoider som fungerar som prekursorer för melanin, dvs svart färg, och ger därigenom mer "mättade" färger hos fisken (och kan möjligen även förstärka s.k. strukturfärger, t.ex. metallicblå), men vill man specifikt förstärka röd och gul färg är det nog snarare astaxantin man bör ge.

Kanske kan antioxidanter även påverka fiskarnas färger?

Ja, det kan de. Astaxantin är en sådan, och förekommer framförallt just i räkor.