ÄÄh va chöven jag har 2 köpe stenar i mitt fisk kar 5 är från skogen och lokala grushålor . I räkkaret har jag grus från den lokala badsjön och stenar från sjökanten och grus hålan räkor och snäckor trivs fin fint gruset innehåller både svavelkis, gnejs,granit, sandsten och andra roliga mineral några med små rostprickar.
Det jag gjorde med gruset var och skälja det väl i en hink under rinnade vatten stenarna har jag bara skrubat rent under kranen från damm. Iof sig har jag fått dessa små vita cm långa maskar i räk burken men de gör ingen skada. De kan kommit med växter från zoobutiken eller med andmaten från granens damm. Vattnet i räkkaret är kristall klart även om jag inte bytt vatten på 3 veckor!! Räk burken har varit i gång sedan juli 08.
Det är som Robin H säger fiskarna i sjön som gruset kommer i från har fått stå ut med gruset i år tusenden och envist levt kvar. Så använd du den stenen du plockat.
Vill du värme behandla stenar i ugnen skall dom läggas i en kall ugn så att de inte spricker.