Azurs inlägg förstår jag inte riktigt vikten av, frågan med fiskmjölsfisk har blivit så komplicerad att det blir svårt att hänvisa till den överhuvudtaget En del av fiskmjölsfisken är sådana arter som håller på att "ta över" östersjön på grund av rovdriften på torsk, torskfisket som även det subvetioneras hårt, kommsiella fisket har under en tid subventionerats med mycket mer pengar än vad produkterna varit värda i konsumentled. Tar man bort predatorerna så får man lätt för mycket av bytesarterna. Så om det är politiskt inkorrket att mata sina fiskar med subventionsfiskat fiskmjöl eller inte blir nog lite svårt att reda ut här.
Om man i sann kapitalistisk anda bara ser till sin egen plånbok kan inte räkmix tävla med laxfoder, laxfoder kostar mycket mindre i inköp torrvikt än vad räkmixingredienserna kostar i våtvikt.
Även om bra pellets skulle vara dubbelt så dyrt som ingedienserna till räkmix räknat i "effekt" så tror jag att räkmix inte lönar sig iaf, med all tid och energi tillverkningen och hanteringen av räkmixen kostar, plus den ökade belastningen på vattnet som räkmixen innebär. Men har man ett lågbelastat akvarium och köper de största coolaste filtren bara för att de är coola och tycker om att gegga i köket så visst.
Om man inte gillar att laxpelletsen som enda foder kan man blanda ut den med andra pellets, då får man ett annat genomsnittspris, men man slipper geggandet, diskandet, frysandet och näringsläckaget från malt "färskfoder"
Jag vill inte påstå att räkmix är ett värdelöst foder, bara det att det är otroligt överreklammerat till exempel bland semiproffesionella malawiuppfödare, de flesta malawis har ett liknande näringsbehov som guldfisk och koi, till vilka man kan köpa pellets för ca 200 kr kilot, torrvikt, astaxantin och spirulina inkluderat. Inget behov av matberedare och frys, försumbart näringsläckade direkt från fodret till vattnet jämfört med räkmix, osv.