Erik... skrev:Det ni missar med belstningen av vattnet med räkmix är att räkmixen läcker en massa näring direkt till vattnet på grund av "köttsaften", "växrsaften" smulor, suboptimal använding av konsistensgivare, osv. Räkmix är "grisigt" på ett sätt som pellets inte är, och att säga att det är proteinhalten som belastar akvariet är en sanning med modifikation, även om man bortser från faktorer som räkmixens grisighet och bara jämför foder utan det ska fodret vara optimerat efter vad fiskarna har nytta av.
På mina pellets står det garanterat max 10% vatten, med ett kilopris på 200:-/kg blir det 222:-/per kilo om man räknar bort vattnet.
Det med energikonsumtionen och räkmix ser jag mest till den egna energin, om vi ska räkna om det i pengar, alltså att jag jobbade på jobbet den tid som räkmixen skulell kosta mig mer än pelletsen bara då själva hanteringen av räkmixen så rör det sig om att räkmixen kostar i storleksordningen 200:-/kilo våtvikt, bara i arbetskostnad, vilket rör sig om 1000:-/kilo torrvikt. Sen tillkommer det faktum att jag skulle behöva en frys till för att rymma den satsstoreleken som krävs för att komma ner i den arbetskostnaden, och då är energin det kostar att tillverka och transportera pelletsen försumbar i sammanhanget, om man tittar på energi ur den synvinkeln.
För den merkostnaden vill jag ha ett mervärde utöver möjligheten att sänka proteinhalten, (vilket jag kan göra genom att välja pellets med lägre proteinhalt,) och stilla min oro för att djuren får i sig antibiotikarester och melamin.
Men bortsett från risken för antibiotikarester och melamin? ser jag bara fördelar med pelletsen, jag ser inte riktigt vart antibiotika skulle komma med i pelletsen eller hur tillverkare som är rädda om sitt varumärke skulle kunna få för sig att använda melamin när fiskmjöl är en fullt accepterad ingediens, det finns ingen anledning då.
Angående pulvermos hur det nu har med räkmix att göra så föredrar jag inte det bara av praktiska skäl. Om man inte ens vågar äta svenska livsmedelsgodkända livsmedel har man nog större problem än valet vad man matar sina fiskar med. Jag tror inte att jag skulle mata grisar med pulvermos om jag hade några, jag vet att inte inte heller skulle ta med dom på restuarang.
Och angående att göra fiskmjöl av trålad fisk som inte håller kommsersiellt gångbart mått som mat till människor är väl det bättre än att kasta i den igen, den dör ju i vilket fall.
Jag anser att mycket av motståndet mot torrfoder finns kvar från mycket gamla erfarenheter, typ 40-50-60-tal, författare har färgats och kopierat i generationer av varandras åsikter åtmintånde sen 40-talet, jag hittar då och då påståenden i "modern" litteratur som var relevanta/ansågs korrekta då, men inte har varit relevanta alls på flera decennier. Sen finns ju känslan av det okända med pellets/färdigfoder, men då har vi ju kommit från releventa praktiska argument.
De som inte ens jämfört till exempel näringsvärdet i sin egen räkmix med några relevanta pelletssorter tycker jag inte ska framföra näringsvärdet som argument, det är ju fullständigt meningslöst.
Ska man jämföra räkmix med moderna pellets så kan man inte dra ett likhetstecken mellan moderna pellets och torrfoder anno 1940, eller mjölkpulver och liknande som räknades som torrfoder då, och som fortfarande befläckar torrfodrens anseende.
Det finns inget foder som är optimalt för alla fiskar, men till de fiskar som äter pellets finns det pellets som uppfyller fiskens behov, och totalt sett är pellets väldigt mycket billigare för akvaristen än räkmix.
Det är ju uppenbart att du inte sett någon som utfodrar med bra räkmix, för dammar gör inte bra räkmix. Min räkmix håller ihop lika bra som pellets om inte bättre.
Ser du damm på denna bild? Och innan du kommer med invändningar mot bilden kan jag upplysa om att fryst räkmix flyter.
http://www.ciklid.org/forum/attachment.php?attachmentid=11862&stc=1&d=1196978937
Ok jag höjer kostnad lite och räknar med arbetskostnad för inköp och tillverkning, energi samt avskrivning på kylskåp och mixer och adderar därmed 35 kr per kilo räkmix (högt räknat, man behöver ju inte räkna med vinst, fakturakostnad, utebliven betalning, sjukskrivningar mm när man producerar åt sig själv). Men i så fall får du göra det samma med pellets, alltså arbetskostnad för att köpa pellets (jag räknade med arbetskostnad på 350 kr/timme). Sannolikhetsmässigt har man längre till djuraffären än mataffären vilket borde innebära liknande tid för att köpa iaf.
Summa summarum är det bara priset jag är ute efter kan jag producera räkmix för ca 105 kr/kg(fast kg) inkl moms. (exkl moms ca 91 kr) Billigaste pellets med färgmedel i som mina fiskar kan äta kostar 279 kr/kg i butik(inkl moms) 310 kr/fastkg(10 % vatten). Skillnad i foderkostnad räknat på min anläggning ca 16000 kr per/år. Räknar jag istället på grossist priset skiljer det ca 1500 kr i fördel till räkmix utan arbetet inräknat på pellets(Tänker inte uppge vad det kostar i ett öppet forum).