Micke_A skrev:Måste man vara religiös för att anse att det är fel att slå utan anledning? Snarare tvärtom, skulle jag vilja påstå. Jag baserar det inte på tycke och smak, utan på sunt förnuft.
Det har jag inte sagt. Jag frågar bara vad DU har för grund för att hävda att det är fel att slå, förutom tycke och smak. Sunt förnuft säger du... Ditt sunda förnuft eller? Majoritetens sunda förnuft? Vad i grund och botten gör det fel att slå? Du får gärna utveckla ditt svar. Att bara svara "sunt förnuft" och inte utveckla detta är i stort sett att konstatera att det är ens eget tycke och smak som avgör, och att de som inte håller med har inget sunt förnuft. Så utveckla gärna grunden för din åsikt.
Micke_A skrev:Mycket våld och lidande har skett i religioners namn, bl.a vid "djävulsutdrivningar" om jag har förstått rätt, så vill man höra att våld är fel är det inte dit man ska vända sig.
Nja, det ligger nog utanför diskussionen. Det sker ju övergrepp i alla sammanhang. Ateistiska, religiösa, humanistiska... överallt där det finns människor inblandade! ;)
Att klandra vissa religioner för att orsaka "våld och lidande" är inte rättvisande. Speciellt inte om religionen i fråga starkt är emot detta och i grunden värnar om människor.