Keibo skrev:

Till dina andra kommentarer som jag understrykit, visa mig en VETENSKAPLIG källa som påvisar dina "argument". Saklighet, respekt och kunninghet.

Hur vore det om du levde upp till dina egna standards. Sänk dig inte till kramfors/din egen nivå. Jag är ingen hundexpert, jag är inte fullt utbildad biolog eller en oerhört kunning inom ämnet evolution, men jag tvivlar på att någon annan här är det heller. & jag betvivlar att du kan backa upp dina argument med källor. Elelr snarare, jag vet till 100% säkerhet att du inte kan backa upp dina argument med vetenskapligt signifikanta och sanningsenliga källor som kan hålla med om ovanstående argument oavsett parametrar.

Om du läser tråden finns det flera hundkunniga citat som visar att förbjuda en viss ras eller typ bara skulle ge dom som vill missbruka hunden som vapen ett skäl att hålla på med avel dålt och utan kontroll. Så det finns massor av källor som backar upp dessa påståenden (Polis, SKK, SBK Jordbruksverket, mm.).

Problemet med att förbjuda en ras eller typ av hund är bl.a. att våra tillsynsmyndigheter (jordbruksverket samt Polisen) har ej möjlighet att kontrollera denna avel. Var skall gränsen gå (vilka hundraser). Hur gör vi med blandrashundar, skall vi tillåta om dom har 25% rottis i sig eller? mm. mm. mm. Det blir ett enormt krångligt och svårt lagförslag och kommer att bli massor av tolkningar som gör det tandlöst och omöjligt att efterleva.

Som det är idag har vi värdens bästa register på hundars stamtavla och kan se hur raserna utvecklas med hjälp av mentaltester. Detta ger de seriösa uppfödarna enormt bra information när dom skall avla fram sina hundar. Dessutom finns det möjlighet att som valpköpare kunna få bra information om kennels man är intresserad av. Om en kennel inte följer dagens regler får den inte vara med i SKK,s register. Det är lite av en kvalitetsstämpel när uppfödaren är ansluten till SKK.