Jag har själv inte något till övers för hycklande politiker som ser till att sko sig själva.

Men jag tycker faktiskt att det är betydligt värre när inkompetenta direktörer tjänar 10-50 ggr mer än inkompetenta politiker.

De som får betala här är även det skattebetalarna - under tiden som Volvo gick bra och GM plockade ut miljarder från Volvo så fick Volvos (dvs GM) stöd av staten (dvs av skattebetalarna) genom styrd forskning och utbyggd infrastruktur. Idag får skattebetalarna betala ännu mer när det inte finns så mycket ytterligare pengar för GM att plocka ut.

I förra bankkrisen fick staten (dvs skattebetalarna) skjuta till 100-tals med miljarder för att rädda bankerna när de spekulerat bort spararnas pengar, idag är det samma visa igen - och också nu så får staten skjuta till pengar för att rädda dom. Detta samtidigt som bankdirektörerna har pensioner på 100-200 miljoner.

Nu har väl inte GM särskilt mycket med Volvo att göra och det är kanske något vi i alla fall skall vara glada över. Volvo ägs ju som bekant av Ford och även om Ford går extremt dåligt så går ju GM ännu sämre och sägs vara våldsamt nära konkurs. En av anledningarna till både GM:s och Fords kräftgång och hopplöst dåliga soliditet är deras pensionsåtaganden som inte facken vill rucka på (tror jag det) - men som i slutänden kan innebära att det inte blir några pengar över alls.

Generellt skiter jag i vad bankdirektörer har för pensioner - om det är 10 miljoner eller 100 kvittar för mig - om det inte gäller Nordea som ju är halvstatligt åtminstone. Det gäller att hålla rent i det egna boet innan man gnäller på andra. (våra politiker alltså).

Sen den där härdsmältan 1991 där staten fick gå in och rädda bankerna. Det var väl i princip bara Handelsbanken som inte behövde hjälp alls. Aktien var nere i 7 spänn ändå vill jag minnas.
Jag tycker nog att staten gjorde en hel del rätt - men det stora felet var att hjälpen inte var villkorad och skulle betalas tillbaka - där låg det extremt osmakliga i den soppan.

Inkompetenta direktörer kan man i alla fall göra sig av med (styrelsen) och det sker ju allt som oftast - och ibland med ett gyllene handslag. Inkompetenta politiker blir man ju sittande med år efter år efter år - och det går inte ens att rösta bort dem så länge de har partiets stöd. (jo - teoretiskt går det - men knappast i praktiken). Jag tror dessutom att inkompetenta politiker som de vindflöjlar de flesta är, ställer till ofantligt mycket mer skada än våra direktörer. Se bara på den fullständigt havererade invandringspolitiken - det där hade ingen direktör i näringslivet kommit undan med.