Kjell Fohrman skrev:Men det är uppenbarligen demokrati för dig att dessa direktörer kan få ut flera hundra miljopner i lön trots att de vanskött sina jobb.
Dom har vi ju faktiskt inte fått chansen att välja.
Politikerna som fattar korkade beslut har vi ju själva då valt - ja vi och vi förresten. Jag röstade blankt, eftersom jag inte tycker att något parti som ställde upp i riksdagsvalet var till för vanligt folk.
Så om inte du röstade blankt så har du själv sett till att de hamnade på sina platser.
Jomen Kjell, skillnaden är ju att direktörerna i näringslivet inte avlönas med skattepengar - vilket ju cheferna gör i statliga verk och företag där staten är (majoritets)ägare. Samma gäller också riksdagsledamöter och regeringsmedlemmar.
Om en näringslivsdirektör avtalar till sig miljonpensioner så drabbar det på sin höjd aktieägarna - men i sammanhanget med ynkliga belopp. Tja, jag kan hålla med om att det osmakligt att kvittera ut en pension på 100 miljoner som tack för misskötsamhet - det sticker i ögonen såklart - men jag har egentligen inga synpunkter på vad privata näringsidkare förhandlar sig till för avtal.
Det är när politiker och andra som avlönas med dina och mina skattepengar, ser sig själva ståendes över lagen och när (som nu) "arbetslinjen" inte gäller för detta frälse - utan det är bara att sitta ner på rumpan tills nästa landshövding, ambassadör, generaldirektör eller vad det nu kan vara, skall utnämnas. Och blir det ingen utnämning så går det bra ändå med en hygglig månadslön resten av livet. Extrainkomsterna tas ju självkart in via deras egna aktiebolag - och så tar de ut "arvoden" i stället för lön vilket inte påverkar riksdagspensionen.