smegga skrev:Finns ju färdig fiskmat att köpa, då slipper du döda någon, ser inte äns ut som döda djur utan som flingor.
Du får nog mata fiskarna med sallad, gurka m.m för att garantera att det inte är något animaliskt i maten du ger dina fiskar.
Sen kan jag inte förstå resonemang där man jämför att mata fiskar med att gå ut att skjuta folk på stan. Det handlar om maskar, larver, små små kräftdjur inte människor som vi matar våra fiskar med.
Det kvittar väl hur det ser ut? En del av ett dött djur är ju en del av ett dött djur, oavsett om det är hela djuret eller en flinga. Det jag vill undvika är att döda djur för att få andra djur att leva. Att det sker i naturen är en sak, det kan jag inte påverka. Men jag kan låta bli sådana produkter för att undvika att skapa lidande och död helt i onödan.
Sedan pratade jag om att mörda någonting i onödan i förtid för att det eventuellt kunde lida när det skulle dö en naturlig död. Det jag menade var att det känns lika fel i båda fallen och är ett dumt argument till att det skulle vara okej att använda sig av smådjur som man tagit från naturen och dödat för att göra fiskmat. Bara för att de kunde lidit när de skulle dött naturligt.