LN skrev:Ni har helt rätt i att se upp med troffar i stora kar. Ja har lärt mig den dyra vägen.
Men har man bara fått en tillräckligt stor grupp till att etablera sig så är det nog igen fara, ja menar att ja nog hade behövt 100-200 troffar för att gruppen skulle ha känt sig säker. Ja har en supertålig fru men den notan accepterar hon helt enkelt inte.
Men livet går vidare så ja har redan brutit ihop o kommit igen:). Jag tror inte vi akvarister är långsinta då skulle vi inte ha fastnat för denna hobbyn över huvud taget.
Ja gillar dig Mats som satsar o skriver om det fullt ut.
Nu kommer jag in här - lite rund under tassarna... efter ett härligt lördagsgig med bandet...
Jag läste din tråd LN... ang. troffarna - och känner med dig oerhört...
Jag vet inte vad jag skall skriva/säga... men har en teori... oavsett vad den kan vara värd...?
Jag tror så här - (efter att ha haft troffar - lyckosamt, ett tag);
I och med att både du och jag vet hur troffar lever Tanganyikasjön - jag har åtminstone studerat sjöns invånare noggrannt - så kan vi nog konstatera att det inte har med ditt akvariums storlek att göra... varför skulle troffar inte palla att gå i ett fyra meters kar...?
Nej - det har snarare med inredning att göra! När jag tittar på/i ditt kar så är, just den där karga inredningen som jag också vill ha i mitt 960..., helt rätt, men, jag tror att om vi skall handha ett större gäng troffar så måste det finnas en, låt oss kalla det "bostadsplanering", i form av - möjligheter att; gömma sig, bilda revir - hävda revir, staka ut sin individualitet gentemot andra hanar (eftersom det är hanarna som bestämmer) och på så sätt skapa en "öppen yta" - fast med massor av gömställen och
möjligheter...
Hur gör vi det? Jo, jag tror att vi måste göra oss av med idén om; - "hur vi vill att karet skall se ut" - vi måste alltså skippa vår egen idé om hur ett optimalt Troffekar skall skall vara - ett troffekar kan aldrig "se ut" så som vi "vill", utan måste vara byggt att fungera för... just troffar... med andra ord; massor av "spejs" och massor av gömställen... enorma öppna, platta "ställen" att leka på - och sedan... lugn och ro...
OK... Då måste karet se ut ungefär så här; Öppna ytor, men samtidigt massor av (för trygghetens skull) små hålor, grottor och stora stenbumlingar - (för revir) - Detta kommer inte att se klokt ut i akvariehänseende - men vad gör det? - ...
Jag vet att när jag visar bilder på mitt "nya" troffekar, så kommer folk att säga; hujedanemej - det var mycket snyggare innan - fan vad misslyckat - nu har du verkligen sabbat hela den snygga, sköna looken du hade innan.. o.s.v.
Men, jag gör det för troffarnas skull... och nu måste jag nog gå och lägga mig...