Kjell Fohrman skrev:Väljer ut några saker ur ditt inlägg:
Inom saltvattensakvaristiken finns det en mycket bra miljöcertifiering (s.k. MAC-certifiering) där alla led kan certifiera sig och där det ställs hårda krav på miljö och djurskydd. Den kontroll som genomförs är rätt noggrann vilket gör att det kostar en slant.
I Sverige finns ingen MAC-certifierad handlare/grossist eller ens en grossist/handlare som enbart köper fisk från MAC-certifierade företag. Någon har testat det senare men konsumenterna har visat sig helt ointresserade av att betala extra för detta.
Nu känner jag inte till hur MAC-certifiering fungerar eller vad det kostar, jag har däremot fått för mig att saltvattensakvarister generellt är mer medvetna konsumenter än svenssonakvaristerna, och det är inte att förvänta sig att de ska betala mycket mer för ytterligare en utländsk kod, när många av dom anser att branschen till stor del är självrensande efter minskningen av cyanidfiske.
Kjell Fohrman skrev:
Det är faktiskt väldigt få zoohanadlare som har tid och råd att åka till Bali på semester - om du tror att det är stora pengar att göra inom denna bransch så har du helt fel.
De flesta affärer skickar faktiskt de flesta av sina anställda på de kurser som faktiskt finns.
Dom där väldigt få kan ha väldigt många butiker, jag tror verkligen inte att det strömmar in en massa pengar bara man hänger upp en skylt som det står "zoo" på. Sen kan man ju diskutera vad kurserna ger, är det fortfarande standard med en grundkurs och en kurs per djurslag, varav varje kurs tar en helg?
Nåväl, jag påstår inte att jag sitter inne med facit, men någonstans måste det till resurser, och små entusiastbutiker har inte råd att betala så mycket som dom stora kedjorna. Små entusiastbutiker har oftast svårt nog att få det att gå runt.