Kjell Fohrman skrev:
En sak som man ofta inte tänker på vid foton av stora akvarier är mörkläggning - själv fotar jag sådana akvarier sent på kvällen när det är mörkt ute. Förutom detta så tejpar jag upp svart plast för rutorna (det är alltid någon billykta eller gatulykta utanför som lyser upp lite). Sedan säcks all övrig akvariebelysning i rummet. Själv är jag svartklädd och har svarta handskar och kameran är svart. Längs med övre delen av akvariets framruta upp till taket tejpar jag upp svart plast. Fotobelysningen placeras bakom plasten.
Förr (för mer än 10 år sedan) hyrde jag 2 stora studioblixtar med transformator vid varje fototillfälle. Detta "blixtpaket" kostade då ca. 40.000 kr, men jag minns inte deras kapacitet och hur starka dessa var jämfört med dagens billigare studioblixtar vet jag därför inte.
Sedan köpte jag in 2 st vanliga studiobelysningar som vardera är på 1500 watt och dessa funkar acceptabelt vid fotning av akvarier upp till ca. 150 cm. Dock deras kapacitet är långtifrån lika bra som de blixtarna jag hyrde tidigare.
Sedan kommer jag också ihåg en Japan som fotade ett 200 cm akvarium som jag hade utställt 1994 på Interzoomässan i Tyskland. Han hade glasklar plexiglasskivor som han placerade ut på akvariet - ovanpå skivorna placerade han ut småblixtar. Jag minns inte exakt hur många det var men det var säkert mer än 30 st.
Nedan visar jag ett foto som jag tagit på ett 160x60x60 cm akvarium med hjälp av studiobelysningen. Som synes räcker ljuset inte riktigt till men det är acceptabelt.
Ett tips är också att det funkar mycket bättre med stora fiskar - småfiskar blir för plottriga (t.ex. dolkstygnen på fotot)
Snyggt foto! Men vilket jobb:) Håller mig nog till att fota dem en och en:)