MaxB skrev:Gôtt att du fick väck lite av brummet!
I vatten transporteras ljud väldigt bra - detta vet vi ju sedan tidigare, valsång, delfinkvitter o.s.v. hörs på riktigt långa avstånd. En vibrerande t.ex. pumpskalle låter dock nästan ingenting när man sänker ner den i ett hyfsat stort kar, helt för sig, utan att den nuddar något (därför att vi inte befinner oss i och under vattnet och kan höra) - ljudvågorna finns där dock och tas upp av plana ytor som glasrutorna. Luftrummet mellan vattenytan och täckglas/ramp skapar ett akustiskt rum som förstärker vibrationerna. Mellanrummet mellan bakrutan och väggen är ytterligare en sådan förstärkarfälla. Låter man skallen nudda något är det torsk!
Sedan har vi då en heltäckande bakgrund som faktiskt fungerar som ett stort högtalarmembran - dels blir det kraftiga vibrationer i vattenutrymmet bakom bakgrunden - men själva bakgrunden vibrerar dock duktigt den också och kontentan blir att i rummet där karet står bildas basfrekvenser som slår mellan väggarna, förstärks upp och upplevs som jobbigt brum.
När man nu lyckats installera pumpskallen på ett bra sätt bakom bakgrunden gäller det att inte låta skallens utblåsslang - om man nu har en sådan - nudda själva bakgrunden, för då uppstår brum ändå - även nätkabeln till skallen skall man försöka att låta löpa så "nuddfritt" ur karet som möjligt.
Ja, det finns fler aspekter och detaljer när det gäller detta - men kan man arrangera skallens placering o.s.v. så som du har gjort Limmet, så är man på god väg att eliminera ganska mycket brum.
:)
Hmm det där med slangen hade jag inte tänkt på. Kanske gör sitt det med. Jag har silikonat fast skarvmuffar i borrade hål i modulen som jag trär på slangen ifrån powerheadet ifrån...
Och ja man ska akta sig för hur man lägger sladden... om den får för sig att nudda täckglaset så blir ljudnivån avsevärt mycket högre så den får man placera med omsorg...