Peter1904 skrev:Hur stora/små är ancistrusarna. Innan dom blir drygt 4-5 cm så är dom känsliga för byte av vatten (behöver alltså inte vara dåligt vatten utan bara annorlunda PH e.d). Som små så är dom också känsliga för nitrit så om du har lite för höga nitritvärden i bottenvattnet så kan malarna stryka med men övriga fiskar må bra.
Det här var något nytt för mig som jag aldrig hört förut, vart har du hittat den här informationen?
För detta är något som jag aldrig märkt, att dom skulle vara känsligare i en storlek under 5 cm. Har aldrig haft en ancistrus som dött pga ph skillnad, och då har jag flyttat från ph 6,5 till 8,0 och koppat in dom lite slarvigt. Men det är klart att jag kan ha tålligare ancistrus, men koppar man in dom som man ska bör inte pht spela roll.
Sen är alla fiskar känsliga för nitrit som är dödligt för alla fiskar, men vissa högre koncentrationer av det än andra. men jag tycker att ancistrus tillhör den mindre känsliga för nitrit...
Nitriten stannar ju inte heller bara i bottenvattnet utan är överallt i vattnet, Det kan ju däremot bli bakterier på bottenskiktet om man inte har tillräckligt med cirkulation.