jag har lyckats en gång av många hundra. dock var den gången när jag inte var hemma. var bara tjejen som fick se 1 veckors ynglena... innan hanen gick bananas på dem.. :(

jag körde med ett 65 l kar (samma som jag fortf försöker odla fjärilar i). hade torv (dock vet jag inte pH:t vid tillfället) massa boklöv och lite grenar samt flata stenar. enda sällskapet var 5 amanoräkor. växterna var javaormbunkar samt anubis.

de la äggen på en flat sten som hade skydd från en större anubis. detta var alltså enda gången jag fått yngel och tyvärr var jag inte där utan hade fått uppdateringarna från tjejen. de var frid och fröjd i karet i en veckas tid. tjejen sa att hon kunde börja se de blåa skiftningarna hos yngelna. jag hade lärt henne hur man födde upp artemia och detta sprutades ner med hjälp av apotekets spruta där yngelna befann sig.

sen var det tyvärr tack och godnatt alltså. sen dess har jag inte lyckas få upp yngel igen. även fast de har lekt många ggr.

jag försöker trigga dem med att mata upp dem ordentligt och sen ett vattenbyte med lite kallare vatten. matar med vanligt flingfoder, svarta mygg samt cyklops. honan hos mig brukar alltid få stryk när hon inte är i "the mood" tyvärr, nån mer med samma problem?

att ha ancistrus i karet är alltid kört för min del. de går över stenen som en dammsugare.. :(