TinaM skrev:Lite kort uppdatering kommer här. Har inte hunnit skriva de senaste veckorna pga att släkten är här över jul och nyår, men nu har jag några minuter till godo.:D
Katten Någon Annan hade hål i slangen på ytterfiltret då hon försökte klättra upp längs den.:mad: Resultatet blev att filtret började låta som en mindre verkstad och innan jag förstod att det berodde på att det blivit hål i slangen som sög in luft, plockade jag isär pumpen. Jag hittade dussintals räkor och ancistrusyngel i behållaren. De flesta åkte dock i badkaret där jag tömde behållaren och jag spenderade avsevärt med tid med att försöka plocka upp dem med hjälp av ett vykort i ett försök att rädda dem.:confused:
Sedan såg jag att en av kardinaltetrorna hade en ljus fläck på sidan, så jag satte igång med att fixa en balja för sjuk fisk och akut hällde jag i salt. Den medicineras nu med Medimor och den ljusa fläcken har försvunnit (dag 3 idag). Firren verkar pigg och äter ,men jag undrar hur man är funtad när man försöker rädda en 10 kronors firre med 100 kronors medicin och allt därikring (balja, doppvärmare, pump).[:o]
Kakaduaynglen växer och börjar få färg.
Ancistrusarna och räkorna förökar sig.
Jag körde med lite kaostänk.:) Slängde i en rot i 720 från 180. Det blev rätt bra tycker jag. Fiskarna gillar detta och kardinalerna har valt den nya roten som sitt tillhåll.
Uppdaterar mer senare. Här ett par bilder.
Kaosinredning:
[ATTACH]16288[/ATTACH]
Kakaduayngel:
[ATTACH]16289[/ATTACH]
Markus1984: Jag har upptäckt att ancistrushanen gillar att ha grottan så att vattencirkulationen flödar in i öppningen. Om du tex har ett utblås som blåser ut längs långsidan från höger till vänster, ställ då grottan vid främre vänstra hörnet med öppningen åt höger.;)
Jag höll på i flera dagar att rädda min ancistrus hona med mediciner och allt möjligt ...tyvärr förgäves i slutändan.
I min mal-tank ska jag uppgradera med en eheim aquaball som jag har i min 73L , då kan man rikta lite bättre mot grottorna...
Men dom trivs bra i mitt kar hittils, men jag tror honorna är för små ännu...
Tror jag ska dela upp min projekt-tråd så det blir lättare att följa upp mina projekt..
Vad för alg-våfflor ger du dina malar?