Sultanen skrev:
Saxat ifrån slutsatsen i:

http://www.gu.ekol.lu.se/BIOR52/Tillampade_uppdrag_2006/Spridning_av_tungmetaller_fran_fyrverkerier.pdf

"I SOU 1999:128 anser de att förutom utsläppet av bly utgör inte de andra metallernas utsläpp en signifikant betydelse jämfört med utsläpp från andra källor. I denna undersökning har de också räknat bort utsläppen från evenemangs fyrverkerier, vilket också kan ha en påverkan. Eftersom dessa är de större punktutsläppen som sprids med vinden vidare ut i miljön kan dessa ha en större betydelse för just ackumulationen i mark och vatten.

Utsläppen av metaller från fyrverkerier som slutar i upplagring av dessa ute i naturen existerar i stor utsträckning. Det är stora mängder av metaller som fyrverkerierna släpper ut, enligt undersökningar. Däremot är dessa utsläpp relativt små i jämförelse med utsläppen som ske ifrån andra källor."

Anser att detta är ett vagt skäl till att förbjuda fyverkerier i sverige.

Jag glömde skriva att jag slänger alla mina batterier i skogen när de är slut. Enligt en undersökning jag själv har gjort så är mängden tungmetaller från mina batterier försumbara i jämförelse med vad den totala industrin i världen släpper ut. ;)

Helhetssyn, någon som kan tänka sig det?:)