admin skrev:
När det gäller YouTube så har de inget emot att man länkar videofilmer: http://www.youtube.com/youtubeonyoursite , det är snarare så att de vill att man ska göra det. Den som vi länkar till har kvar Copyright en. Det som kan vara problem är om man länkar till filer som inte får ligga där. Det bör ju Youtube plocka bort då det är deras ansvar.

Fördelen med denna videolänkning är att det enbart går från den siten som så tydligt talar om att det är bra att länka till videofilmerna.

Håller med till viss del. Det kan, med en sådan policy från Youtubes sida, aldrig kan bli någon diskussion.
Men att någon upphovsrättsinnehavare till något på internet (vad som helst) säger att man inte får länka, är ju nästan samma sak som att säga att man inte ska titta/lyssna/känna på verket i fråga.

"Titta gärna på min tavla när den hänger i mitt galleri, men du får inte titta på dokumentären på tv som filmades i mitt galleri"

Finns det överhuvud taget något fall, någonstans, där någon fällts för brott mot upphovsrättslagen pga så kallad "hot-linking"?

Som en liten parentes:
Att vissa servrar gör "hot-linking" omöjligt (rent tekniskt) har knappast med upphovsrätten att göra, utan snarare server belastning som inte genererar att annonser visas, och därmed går annonsintäkter förlorade.