Varit kock i 10 år så jag har noga lagat några såser, du c90368 verkar däremot vara vara en pigg amatör. Jag har jobbat på en Lexö krog och några väl meriterade krogar i Sverige. Frågan är alltid vada skall du ha rödvin såsen till för mat. Sedan utgår man där i från närman skapar den. Vill du göra ditt lång kok men chili fine för mig och sedan är saken den att smaken är som baken viken inte är lönt och tvista om. Om jag skulle tillaga en oxfilé skulle jag ändå göra en rödvinssky som utgångspunkt (receptet jag gav i lite förenklad form), vist palsternacka, morötter och rotselleri gör sitt till men nu var det som tänkt att den skulle var enkelt att laga och de rensmakerna jag ville fram hålla. Om jag vore ute efter att få vinet att framträda skulle jag definitivt inte ha i chili och då under inga omständigheter med fröna i behåll när jag börjar att bryna den. Men vist skulle jag vilja bedöva smaklökarna skulle jag ha i både chili och piripiri. (Jo jag såg att receptet är för en rödvinssås med sting i). Men där emot skulle jag gör det mer omständigt skulle jag ha i schalottenlök i stället för rödlök med rotsellerin och moroten även en bit palsternacka och i övrigt följa det receptet du förslagit men då givetvis skippat chilin.
"Det nya franska köket" är eminenta kokböcker som inte är särdeles dyra men som täcker det mesta, dessa kokböcker rekommendera jag varmt till alla matlagningsintresserade. Tja annars så har man Internet nu förtiden där man finner det mesta.
När jag höll i matlagnings kurser eftersträvade jag att deltagarna inte skulle skrämmas bort av att matlagningen skulle vara svår och komplicerad. Utan lät dom börja med det enklare för att lyckas och sedan få mod och glädje till att gå ett steg längre stärkta av sitt lyckande.
Jag är inge smak snobb och kommer aldrig att bli det heller, där för skriver jag inte folk på näsan i vanliga fall om vad de tycker om att äta eller tillaga. Men jag uppskattar inte heller att någon försöker sätta sig på mig. Skulle du ståt framför mig och hävt ur dig så uppblåst c90368 hade jag nog lappat till dig.
"Verkar som du aldrig lagat en RIKTIG rödvinsås. Det är en av de svåraste såserna att få riktigt bra. Här kommer ett recept som jag tror på."
Som sagt du känner mig inte och därför uppskattar jag inte att du patroniserar mig.