Sophia_ skrev:
Tack Flaxss och några till, ni förstår vad jag menar med att inte "välkomna" nybörjare/nykomlingar med halvdryga svar.

Sen tror jag inte ni slipper mig som läsare, och frågar kanske jag gör den dagen jag skaffar ett större akvarium för den tanken finns redan, jag lovar. Men jag vill lära mig grunderna först, och ta reda på om det ÄR en hobby för mig eller inte, vilket jag ju inte kan veta förrän jag testat. Men 20-litersakvarium till några tetror verkar vara som att svära i kyrkan så det ska jag inte fråga något om.

Kille i zooaffären var lite snällare och höll med om att akvariet var i minsta laget men att om jag inte överbelastar det och tror jag kan ha stora fiskar i så var det ingen fara. Så nu har vi hällt i gucka för att ta bort tungmetaller och sedan annan gucka en gång om dan i tio dagar för att få en bakterieflora. Precis som svågern och svägerskan tipsade om. Gillar när råden är samstämmiga. På lördag blir det de första tetrorna, och några till om ytterligare en vecka. Fiskplågeri eller inte så ser vi fram emot detta.

OK, så du är medveten om att ditt akvarium är typ hälften så stort som minsta rekommenderade storlek, du är medveten om att tetror är stimfiskar och helst vill vara typ 10 stycken, och du väljer ändå att trycka ner ett litet gäng i ett 20L akvarium för att DU tycker det verkar kul? Alltså, OK om en nybörjare inte har en aning och gör misstag "i god tro". Jag kan hålla med om att folk på alla möjliga forum kan vara för hårda mot nykomlingar. Jag både har varit drabbad av det och utsatt andra för det - och det skäms jag för, tro inget annat.

...Men att veta om att man inte kan ge sina fiskar en vettig levnadsmiljö och skaffa dem ändå?! [:(!] Bryr du dig över huvudtaget om hur de mår, eller är de bara en kul slit-och-släng-pryl för dig?