PierreS24 skrev:
Kan nästan garantera att det är lek pågång. Mina gjorde precis samma sak för något år sen och då blev resultatet fiskbebisar. Längst bak i akvariumet i ett hörn var det en stor grop som ingen av mina dvärgciklider kunnat åstakomma då det inte vore särskildt likt deras beteende. Visade sig sen att det var oehört mycket aktivitet hos mina Siamensis (Siamesisk algätare) så tillslut kom det en kull till min förvåning, vet inte vad som uppmanade det eller nått bara att det inträffade.

Har du någon fisk av det mostatta könet till henne?

Sedär, då är det kanske inte så sällsynt som många andra säger?
Jo jag har 2 till som är lite mindre, vet inte vad det är för kön på dom faktiskt. Fick med dom när jag köpte akvariet så jag har rätt dålig koll på denna sorts fisk.

ansjo skrev:
Jag tror nog ändå att det är dina Lepomis gibbosus som grävt gropen, och att de nu inte bryr sig om vidare uppvaktning av någon anledning.

Att Siamesen ligger i gropen är nog mer en tillfällighet, men skulle jag ha fel så vore det kul;):).

Tror inte det är mina gibbosus som ligger bakom gropen faktiskt. De är nog inte nog stora för att vara könsmogna än skulle jag tro.
Men är det mina gibbosus så är jag nog lite gladare än om det skulle vara mina siamensis faktiskt.
Tiden får utvisa :)

Sleep skrev:
Ett tips kanske är att ta bort botiorna om det skulle vara lek.

annars är väll risken stor att dom äter ynglerna.?

Hoppas att det är lek!:d

Håller på att flytta över mina botia striata till ett mindre akvarium nu, men av en helt annan anledning. Tror nog att mina borrar är ett större hot mot eventuella yngel än en botia dock.
Men är det lek så är det ju bara att vara glad lixom, inte varje dag det händer :)