Vilka argument finns det för att lita på just Zoopet i akvariefrågor? Nu menar jag inte forumet utan andra delar, framför allt artbeskrivningarna. De rekommenderade förhållandena där kan skilja sig en del från andra ställen.

Exempel: jag lånade i dag Sandfords Akvariets fiskar på biblioteket för att barnen skulle få titta på bilder och välja till sitt 72-liters. Och snubblade över några grejor. Ibland är skillnaderna små, ibland stora:

* Kyssgurami behöver enligt Sandford ett 90-cm akvarium (motsv 150 liter) - enligt Zoopet 200 cm (750 liter)!!!

* Guppy trivs enligt Sandford ner till 18 grader, enligt Zoopet 22.

* Vändmal (Synodontis nigriventis) vill enligt Sandford ha minst 60 cm (motsv 72 liter) - enligt Zoopet 80 cm/100 liter.

* Jättegrenmal (Sturisoma panamense/aureum) vill enligt Stanford ha 90 cm (150 liter), enligt Zoopet 120 cm/250 liter.

De här exemplen är ju alla ur samma bok, men letar man lite på nätet hittar man rät snabbt artbeskrivnignar som också skiljer sig från Zoopet (be mig bara inte specificera;)). Så vilka är argumenten för att Zoopet har rätt?

Vilka är argumenten för att Sandford har rätt?
Artbeskrivningarna på zoopet är väl inte exakta regler, snarare rekomendationer. Handlar väl lite om sunt förnuft också.
Även ett kar på 2000 liter är hur litet som helst jämfört med naturen, men såklart att ju större desto bättre.