MaxB skrev:Halloj hlafk!
Bilden visar ett Gracilisyngel på ungefär 1 cm. Bilden är ett urklipp och en uppförstoring från den större bilden och är ganska mörk, så det är kanske därför du tycker att ynglet ser svart ut?
Gracilisynglen har inte de långa vackra fenstrålarna som de vuxna har, dessa får de inte förrän de är i stort sett vuxna. Ynglen har också dessa blå kanter på fenorna, och är riktigt vackra att titta på - nästan snyggare än de vuxna på sitt sätt.
Filmen visar dock ett litet troffeyngel på ungefär 4 mm.
Jag gjorde en make over och tog bort alla Gracilis och Jullar - jag behöll enbart troffarna. Men, som det har visat sig är Gracilisynglen ena riktiga överlevare och 8-10 stycken pyttesmå Gracilisyngel överlevde en total tömning av karet (hur i jösse namn det nu gick till) och går där nu och trivs förträffligt - dessa kommer att växa sig stora och bilda en ny Graciliskoloni. Har dom klarat av den här resan tycker jag att de får gå kvar - de är ju trots allt väldigt vackra och intressanta.
När det gäller Mattes troffar vet jag faktiskt inte vad jag kan ge för råd och tips - mina är iallafall inte skygga på något vis utan är framme hela tiden och röjer... och dom har ju en jädra massa ställen att gömma sig på.
Däremot så har jag sett en del "nakna" troffekar med kanske bara en, eller ett par stora stenar i som hanarna kan ha som lekplatser och revir - det är kanske så Matte får tänka....?
[COLOR=blue]Jo.. JAg kan kanske borde ta bort en del sten in till glaset i högra delen av karet. Och kanske hela det till vänster. Jag borde nog se till att det kommer upp en liten film ikväll :D[/COLOR]