Azur skrev:Hon är angripen av parasitiska ciliater, Chilodonella eller Trichodina. Skyggheten, den vita hinnan (ökad slemutsöndring), och de fällda fenorna är rätt typiska. Kan du få ett riktigt bra macrofoto på fisken (eller lägger den under en stereolupp) bör du kunna se de enskilda parasiterna - de är runt 0.2 mm, syns bäst på ögat pga kontrasten mot pupillen. Om du observerar fisken kommer du att se att hon ibland kliar sig mot inredningen, men inte lika ofta/intensivt som vid vitapricksjuka.
Här är ett foto på ett långt framskridet fall på en tetra.
Sjukdomsförloppet är långsamt, fisken kan leva i månader, men blir stadigt svagare.
Formalin är mycket effektivt, men vilken vitaprickmedicin som helst borde fungera. Fisken på fotot tidigare var fullständigt symptomfri efter bara någon timme efter behandling med 25 ppm formalin.
tusen tack
jag som redan varit med om en omgång innan då jag fick med en botia som hade vita prick så då utbröt vitaprick, men det blev jag av med dock med dödsfall och har nog kvar medicin. men då så testar jag med den så hoppas jag att jag blir av med det. om det är kvar får jag antingen fråga igen eller försöka luska ut vad det annars kan vara.