Jessi_86 skrev:så varje gång jag gör vatten byte ska jag ha i bikarbonat? (som höjer ph?) vad betyder ph dropp? jag behöver inte kolla innan att jag fått ett ph dropp utan det är bara att tillsätta bikarbonat vid varje vatten byte? tills ph:t är normalt igen? men om jag höjer ph:t med bikarbonat låt säga till 8...det höjs inte mer då sakta men säkert pga kalkstenen och sanden?
det är så man ska göra om man har malawi? ska byta nu till mitt större akvarium dom är fortf i det lilla.
Ska hälla i kalksanden men har inte mkt kalksten vilket jag ska köpa. Jag lär ju få hälla i det kh höjande pulvret med för kh:t är lågt här.
men bikarbonat höjer inte kh?
Bikarbonaten höjer både PH och KH men Beroende på massa olika parametrar så kan man bara höja PH ett visst med bikarbonat olika beroende vilket slags vatten du har från början. Alltså gör det inget om du råkar överdosera men KH kan höjjas massa.. KH buffrar PH värdet och håller det stabbilt. Lägger man i saker för o höjja PH ökar PH sakta. Gör du då ett vattenbyte när du har ett stadigt värde så kommer ju PH rasa direkt och stenar o sand kan ju inte återställa det ögonblickligen då får man en PH dropp vilket Malawi ciklider är rätt känsliga mot. Därimot om man kör i bikarbonat vid vattenbytet så slipper man denna dropp därimot kan det ju vara bra att ha kalksten o sånt i karet som buffrar.
Jag har själv väldigt mjukt vatten och ett lågt KH nästan bara 2-3 PH ligger runt hösten på 6,7 nu ligger det mellan 7-7,5 Jag skulle behöva köra Bikarbonat för att få upp hårdheten och buffra PH.. Men just nu gör jag inte det utan det funkar bra ändå och fiskarna leker och mår bra.. Så varför ändra värden som fungerar.