GöranE skrev:Jag tror att Kent på Nols ciklidhobby har A. bitaeniata "Carreiro".
Ring och kolla?
När jag ändå är här och skriver undrar jag om det är någon som vet var man kan få tag på en Ap. Purple hane? Hade ett lekpar men så gick hannen till dom sälla jaktmarkerna:(.
Tack för tipset Göran. Jag har tänkt på att ta mig till Nol, men det har ännu inte sammanfallit med andra ärenden. Nols verkar vara ett vattenhål när det gäller Ap. Just nu har jag lugnat ner mig lite när det gäller inhandlandet. Två hannar av mina Carreiro är kvar och ikväll såg den största kura ihop sig och "ruska" på sig. Inte bra.
När det gäller Ap Purple så finns det ju synonymer som kanske gör letandet lättare; Sp. Nanay, men det vet du säkert. Jag har själv aldrig sätt fisken live, men allt tyder på att det är en riktig juvel!
Mitt fiskrum är underuppbyggnad och jag har ännu inte meckat ihop vattenbehandlingsanläggningen:
1. Jonbytare för att plocka bort kalcium- och magnesiumjoner
2. Partickelfilter 0,5 micron
3. RO-maskin med högtryckspump = 60 liter i timmen och <5µS:d
Steg ett och två är för att skydda membranet från kalkutfällning och allmän igenproppning. Jonbytarekollonen har jag, men saknar själva massan än. De leverantörer jag hittat hittills kan som minst leverera 25 litersäckar och jag behöver 6-7 liter. Någon som vet var jag kan få fatt i detta?
RO-maskinen är ett utkänt försteg till en dialysutrustning, men som funkar utmärkt till mitt syfte.
Tanken är att sedan ställa in ledningsförmåga och pH i två 250 liters fat.
Jag får nog fokusera på att komma iordning med detta och få mina nuvarande djur att må riktigt bra innan det blir nya inköp. Även akvarierna är bara provisoriskt uppstartade. Innan jul handlade jag en akvarievägg med 6 kar i två våningar; 2x130liter, 2*105 och 2*75. Detta som komplement till min gamla ställning med 6*45liter. nya ställningen har dessutom plats för ytterligare tre burkar i nedersta tredja våningen, något som är på ingående från skåne om allt klaffar... vi får se.
/W