Anettejt skrev:Du kan ta matta på 10x10 (och akvariets höjd) med och göra som jag har gjort med mina.
Enda skillnaden är att dina blir fristående. Och då kan du skippa VP röret.
Såhär hade jag gjort. (har gjort detta filter innan)
Klipp till mattan så den blir ett hörnfilter, alltså runda av den uttåt karet sett. Gör en urgröpning i mattan som du sen sänker ner hela pumphuvudet i. (du skall ha filtermaterial runt om pumphuvudet) Gör även ett hål för utblåset.
Kör sen utblåset till slang och strilrör. Se till så att strilröret går ända bort till motsatta kortvägg genom att klippa till slangen i rätt längd.
Kläm sen fast allt, det kommer sitta smäck om du använder dig av bra sugproppar på strilröret. (gärna minst 4 -5st)
Om du är rädd för att använda så mycket filtermaterial så kan du göra ett par kanaler (mot bakre rutan) men jag hade behållt det så intakt det går.
(stabilare)
Jag kan garantera dig att detta filter är mycket ljudlöst. Sålde tyvärr mitt med karet ,annars så hade jag kunnat ta en bild av det, men jag tror du begriper hur jag menar. (förhoppningsvis ;) )
Nje inte riktigt... Varför ha hela pump huvudet i mattan ?? Min pump går inte att hörn festa. Strilröret begriper jag vitsen med för att få bra cirkulation, rörelse på hela vattenytan
De råkar inte finnas en bild på filtret på din hemsida :confused:??