Att rubba både ljus och CO2 borde lett till *betydligt* värre algodling än vad du verkar fått. Dessa två är ju de absolut viktigaste för växterna.
Jag själv har också nyligen rubbat hela systemet med bytt CO2-tub, ljus och botten. Jag fick en rejäl trådalgsodling. Mitt "trick" är att fokusera helt på att få växterna att växa så snabbt som möjligt och riva ur så mycket som går av alger och riktigt fula/döda växtdelar innan vattenbytet.
Ett tag såg det lite mörkt ut då växterna vägrade att börja bubbla och det kom nästan inga nya skott, men nu den senaste veckan så hoppade bubblet igång och det kommer en massa nya skott på växterna. Men visst ser allt i övrigt förjäkligt ut med trådalger överallt. Dock inte på nya skott och nytillväxt.
Jag kommer ha is i magen och låta det vara tills att jag kan trimma bort de gamla algbevuxna delarna.
Anledningen att jag inte fimpar alla växter direkt och bara behåller de nya skotten är att skott verkar växa mycket snabbare om dom får hjälp av en stor "moderplanta" oavsett hur risig den ser ut.