Ingen av de arterna är särskilt känsliga för vattenvärden, kan väl hända att det finns någon exklusiv jordätare som inte trivs i samma vatten som malawis, men de vanliga gör det.
pH på 8,5 var har du det? På kranvattnet eller i akvariet strax före vattenbyte? Okm du har det i kranvattnet är det troligt att det sjunker lite i akvariet, om du använder (natrium)bikarbonat för att upprätthålla så högt pH så tycker jag du ska köra med kalk i stället.
Men som sagt, när dina fiskar har vuxit på sig lite kommer du att ha väldigt mycket fisk i det akvariet, om det inte försvinner mer än du redan planerat.
Angående att blanda malawis med ca/sydam-ciklider så antar jag det hade med utseendet att göra, jag måste fråga; varför inte? Har man lagom mycket fisk och rätt sorter så funkar det alldeles utmärkt, men med papegojorna (som ofta anses vara del syd och del CA) och jordätaren (de flesta eller alla? från sydamerika) kan jag inte rekommendera tuffare malawis än de du redan har, vilket utesluter dina ideér, förutom det faktum att akvariet är på väg att bli överbelastat som det redan är.