Kjell Fohrman skrev:Du skulle ha anmält dig till Zoopetvästmötet om akvariefotografering (den är nu fulltecknad) för då kommer vi att gå igenom grunderna i s.k. photoshopping. Det blir dock inte med programmet Adobe photoshop utan med ett enkelt gratisprogram som finns på nätet.
Har man en systemkamera (och egentligen också en kompaktkamera) så är det en självklarhet att man skall photoshoppa, det är liksom en del av fotandet på samma sätt som man t.ex. skall rengöra akvarierutan innan man fotar etc. etc.
En kamera hur dyr den än är kan inte avläsa alla ljusförhållanden utan det blir alltid ett foto där en del färger är fel etc. och man måste därför photoshoppa om man skall få fram ett naturligt foto. Detta är lite lurigt när man som jag ofta fotar fiskar etc. på andra ställen än hemma eftersom man ju ofta inte kommer ihåg hur fisken egentligen ser ut när man sitter därhemma vid datorn och försöker få fisken så naturtrogen som möjligt.
De mest artificiella foton man kan se är oftast de som inte alls är photoshoppade.
Ja ok, kan nästan tänka mig det.
Satt precis och lekte med kort jag fått skickade till mig av en kompis, helt kassa i färgen, blåtonade allihopa.
Läste lite på nätet att det hade med vitbalansen att göra. Följde några enkla råd, och vips blev bilderna naturliga och fina.