Robin_Hedstrom skrev:Det är väldigt roligt att läsa alla era kommentarer, tjuvnyp och nödlösningar för att undkomma påhopp av olika slag. Efter att ha streckläst tråden (det tar faktiskt sin lilla stund för mig) så kan jag konstatera att alla egentligen tycker samma sak men pga Bowmans luddiga förklaringar så förstår ingen det. :D
Man kan inte köpa sig till en bättre bild utan måste lära sig ta bättre bilder. Du köper en bättre kamera för att HA MÖJLIGHET till bättre att ta bättre bilder men din första bild men den nya kameran kommer antagligen inte bli bättre än din sista med den gamla.
Det gäller att träna, träna och åter träna. Jag kan lugnt säga att jag tagit många tiotusentals exponeringar med mina kameror bara under de två-tre år jag haft systemkamera. Niclas på ciklid.se tog 15000 tror jag på bara några månader. För att bli riktigt riktigt bra på något krävs (enligt någon forskningsstudie jag inte kan visa upp) 10 000 timmars träning. Jag tror detsamma gäller vid fotografering. Du kan inte huka dig och fota en sten och bli nominerad till Årets bild - hur dyr kamera du än har.
Det går inte en enda dag som jag inte önskar mig en digital mellanformats Hasselbladare. Tänk vilka möjligheter!! Jag kommer garanterat inte bli bättre på att fota. Däremot kommer jag ha möjligheten till att ta bilder jag inte kan ta idag.
Nu flyger jag ut över ämnet här känner jag och ska genast ta mig tillbaka.
För mig känns det som om spänningen i den här tråden trappats upp onödigt mycket. Visst, det är skoj att diskutera men läs hela meningarna istället för de ord som passar ditt humör. ;)
Mängdträning är det som krävs för att bli en bra fotograf.
Tja, väntade på dig och jag måste säga att jag tycker det är ganska kul att småjävlas med tex dig som nästan flyger i taket så fort PS-diskussionen dyker upp, sen att du lindar in det i fina formuleringar är ju en annan sak.. ;)
Tjuvnyp för att slippa påhopp... Hoppa på du bara. :d