defdac skrev:
Crypts brukar anses som "rotätare" liksom du säger att Anubias är en "rotätare" och bara tar näring med rötterna, men det är ganska enkelt att motbevisa genom att odla dom som epifyter. Dvs med rotsystemet ovanför bottnen där dom främst använder rötterna för förankring.

odlar man anubias i grus så får den finare rötter också.

defdac skrev:

Anubias är en epifyt, och används främst som epifyt i våra akvarier: http://www.google.se/search?hl=sv&q=Anubias+epiphyte&meta=&aq=f&oq=

NEJ, anubias i naturen är ej epifyt. den ODLAS som det i karet. i naturen är det en sumpväxt med blad ovan eller delvis täckta av vatten under året.

defdac skrev:

Det gäller alla växter utom några få som är renodlade undervattensväxter. De flesta växterna du köper från tex Tropica är odlade ovan vattnet.

jo fast på en del är det mer märkbart, annars vet jag hur vattenväxter odlas har varit på studiebesök där man odlar vattenväxter.

defdac skrev:

Under vattnet så behöver dom inte längre använda transpiration för att få upp näring från rötterna upp i bladverken och utvecklar skirare/tunnare blad som inte bara är enklare att ta upp CO2 med utan även annan näring.

ja det gäller ju dom flesta akvarieväxter, men inte alla. en del tar också från rötterna exempel på dom jag skrev innan.

defdac skrev:

Jag diskuterar huruvida någon av de växter vi får att överleva i våra akvarier, låt kalla dom akvarieväxter, inte klarar att ta näring med bladen.

Du använder ju det som ett incitament till att trimma/inte trimma rotsystemen.

Eftersom rotsystemen inte har någon jättestor betydelse under vattnet så menar jag att den förklaringen är fail.

nej du förstår mig fel!!!!!!!!!!! jag säger att det är ingen mening med att ''trimma'' rötterna då dom fäster sig utan problem lika snabbt utan att klippas, mår plantan bra kommer den växa nya rötter snabbt, plus har jag också skrivit att det är negativt för ''en del'' plantor att bli klippt ,DET har jag ju skrivit flera gånger.