127bubbel skrev:
Då var det dags att börja med lite Tanganyikaciklider igen. Karet med mina Apistogramma och skalare m.m har krånglat ganska rejält den senaste tiden så nu blir det tanganyikaciklider igen istället. Skall alldeles strax börja fånga upp fisk och sedan kommer det lite tanganyikaciklider i eftermiddag.

Har fortfarande kvar 2 par apistogramma som går enskilt och där funkar det hur bra som helst och dom skall också vara kvar där.

MVH/Freddan

Ojdå, Freddan! Vet du vad - jag gör precis tvärtom här, just precis nu!
Medan vattnet sakta töms ur 960-karet, sitter jag här och spanar lite på zoopet.

Jag har gjort iordning ett jättefint 540-liters Troffekar nere i z-shopen - troffarna kommer att få det bra där.

Så nu är det färdigt med Tanganyika - iallfall i detta karet....

Så, jag kan ju passa på att tacka för den tid som varit i denna tråd. Jag tror att det blivit ungefär 75 000 besök i tråden (de flesta av mig själv, men...[:o]) och jag har en känsla av att hyfsat många tyckt att det varit inspirerande och intressant att följa utvecklingen.

Det blir alltså inga fler bilder och filmer från mig som handlar om T-ciklider från baljan - men jag har ändå någon förhoppning om att de som är intresserade av att läsa om Tanganyikaciklider, inredning o.dyl. i lite större kar, kanske hittar till denna tråden.
Givetvis när jag också en förhoppning om att olika frågor och diskussioner kan fortgå i tråden - då den innehåller ganska många dokumentationer om hur inredning kan göras, filter bakom BTN-bakgrund kan fixas, beteenden hos arter som Julidochromis marlieri, J. transcriptus, N. gracilis, L. ocellatus m.fl. - och i slutet Troffar.
Alla arterna har bildat revir och ynglat mycket framgångsrikt.

De flesta stora Tanganyika-kar får besättning av ganska stora ciklider - Frontosa o.s.v. Min idé och tanke med detta kar var att kolla hur det skulle te sig med de mindre arterna och se hur dessa utvecklades i en rymligare miljö. Experimentet blev mycket lyckat och det gick att hålla tre, fyra grupper utan allt för mycket jagande och hets dem emellan. Med ett större kar tar det alltså längre tid för yngel att bli undanjagade - vilket alltid blir resultatet i slutändan. Ynglen kan faktiskt också bilda sina egna familjegrupper - vilket också skedde i karet.

Det har varit en oerhört intressant period, som sträckt sig över 18 månader. Det har också varit ofantligt kul att få delge projektet i bilder, filmer och text - här på Zoopet samt att få ta del av alla frågor, tips, erfarenhet och kunnande från alla er andra.

Nåväl - ställ gärna frågor, ge tips och diskutera fortsättningsvis i tråden.
Jag kommer inte att sluta med Tanganyika utan det blir "punktmarkeringar" av olika arter i mindre kar framöver. Men, jag snackar gärna Tanganyika i denna tråd, och andra!:)