YPro skrev:
Nu har jag bestämt mig för att akvariet ska bestå av centralamerikanska fiskar.

Då ska jag köpa lite till växter, och några dagar senare 3st platys, 1 hane och 1 hona.

Är det något mer man ska tänka på ang. växterna? Jag har hittils bara tagit ut dem från sina krukor, tagit bort stenvadden(tror jag det hette), klippt till rötterna lite och stoppat in dem i gruset. Oroar mig mest för att växterna inte börjar växa och förblir så små som de är just nu.

Sen har jag även ett filter där man kan välja om man vill ha luftbubblor inpumpade i akvariet, är det något som behövs eller kan jag bara stänga av den funktionen (låter ganska så mycket)?

Går det att lägga till växter senare om man tycker att det är för lite? Samma sak för rötter och stenar?

Ska lampan vara släckt på nätterna även om det inte är några fiskar i ännu?

Nu blev det en väldans massa frågor.

Ska även lägga upp ett par bilder sen, när fiskaran väl flyttat in ;)

//YPro.

Hej, tänkte hjälpa tioll med lite svar på dina frågor.

Stäng av den där bubbelfunktionen då det inte ser snyggt ut (min mening) samt så är det som ovan skriver att växterna inte trivs lika bra.

Dina växter kommer med all sannolikhet att växa, en bra sak kan vara att köpa snabbväxande växter i början och ha som uppstartsväxter. Min erfarenhet är att du inte behöver ha några speciella tillsatser till dina växter. Testa utan och ser växterna ut att må bra så behöver du inte tillföra någor själv. Jag har haft mitt akvarie i tre månader och än så länge mår mina växter fint.

Man kan enkelt tillföra mer rötter och växter senare. Vad gäller grus går det också fint men då skulle jag rekommendera att du tar ut alla växter och rötter (samt 30% av vattnet) och planterar om efter att du lagt i mer grus. Jag gjorde själv det då jag tyckte det var för lite grus - hade problem att få fast mina växter.

Belysningen har man mest för växterna och där bör du ha en maxtid på runt tio timmar om dygnet för att inte alger ska börja trivas i ditt akvarium.